در رسانه| شور و نشاط معلولان در مسابقات بازی‌های بومی محلی در مشهد

جام بلندهمتان؛ عنوان مسابقات بازی‌های بومی محلی افراد دارای معلولیت تحت پوشش برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه CBR است. این مسابقات امروز ۲۰ شهریور ماه در سالن حمیدی آسایشگاه فیاض‌بخش مشهد با حضور افراد از شهرستان‌های مختلف استان خراسان رضوی برگزار شد.

حمیدرضا علیزاده، معاون توانبخشی بهزیستی استان خراسان رضوی با حضور در محل برگزاری این مسابقات، در رابطه با توانبخشی مبتنی بر جامعه اظهار کرد: توانبخشی مبتنی بر جامعه یا CBR در سال ۱۳۸۲ ابتدا به صورت طرح آزمایشی در شهرستان نیشابور برگزار شد.

 وی افزود: این طرح موفقیت‌آمیز، حدود ۱۰ سال است که  در حال اجرا است و مهم‌ترین موضوع و هدف آن جلوگیری از فقرزدایی و استفاده از ظرفیت‌های موجود است.

علیزاده با بیان اینکه  حدود ۴۳ هزار نفر از معلولان ما در طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه یا CBR عضو هستند، افزود: فرد دارای معلولیت و خانواده‌ی این افراد، ظرفیت‌هایی هستند که باید هر فرد، حتی اگر در روستا زندگی می‌کند بهترین خدمات را دریافت کند تا توانمند شود.

 وی افزود: حدود ۸۳۰ تسهیل‌گر میانی و محلی در سراسر استان داریم که با ۷۷ موسسه، قرارداد تفاهم‌نامه دارند و حدود ۲۴۵۰ روستا و محله‌های کم‌برخوردار سطح استان، تحت پوشش این طرح قرار می‌گیرند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان خراسان رضوی اظهار کرد: خدمات متعددی در این طرح ارائه می‌شود که مهم‌ترین موضوع آن بحث سلامت، آموزش، اشتغال، حضور در جامعه و توانمندسازی است.

علیزاده با اشاره به اینکه مسابقات بازی‌های بومی و محلی از سال ۱۴۰۰ آغاز شده و استان خراسان رضوی پیشتاز این برنامه بود، در رابطه با شرایط حضور در مسابقات بومی و محلی بیان کرد: شرایط سنی متعلق به این گروه، ۱۸ تا ۴۵ سال است و مهم‌ترین هدف ایجاد تمرکز، اعتماد به نفس و ایجاد حس رقابت برای فرد دارای معلولیت است و باتوجه به موفقیت‌آمیز بودن، این طرح را  برای سالمندان و حتی بیماران روان در مراکز اجرا می‌کنیم.

وی با اشاره به کسب رتبه اول کشوری خراسان رضوی در چند بازی محلی گفت: طی ۳ سال برگزاری این طرح در تمام شهرستان‌ها، تاکنون  حدود ۷۱۰۰ نفر از  افراد دارای معلولیت در بازی‌های بومی محلی در سطح استان شرکت کرده‌اند و سال گذشته مسابقات کشوری آن برگزار شد که استان خراسان رضوی در چند بازی رتبه اول کشوری را کسب کرده است.

در این مسابقات افراد دارای معلولیت‌های جسمی، شنوایی، بینایی و یا ذهنی باهم در بازی‌های محلی و بومی به رقابت پرداختند. بازی‌های اعم از هفت‌سنگ، لِی‌لِی، مچ‌اندازی، دال‌پلان و... در این دوره از مسابقات برگزار شد.

در رسانه| شور و نشاط معلولان در مسابقات بازی‌های بومی محلی در مشهد

امکانات در شهرهای کوچک بسیار کم است

در حاشیه این مسابقات به گفت‌وگو با افراد شرکت‌کننده در مسابقه پرداختیم تا از حال‌وهوای مسابقه و مشکلاتی که با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، برایمان بگویند.

محمدحسن معصومی؛ شرکت‌کننده مسابقات از شهرستان خلیل‌آباد در رابطه با مسابقات در حال برگزاری در گفت‌وگو با ایسنا گفت: این مسابقات برای اعضای بهزیستی و معلولان شنوایی، جسمی و یا ذهنی در مشهد برگزار شده است.

وی با اشاره به مزیت‌های برگزاری این مسابقات اظهار کرد: شرکت در این مسابقات بسیار حائز اهمیت است زیرا افراد دارای معلولیت را وارد جامعه و آنان را از خانه‌نشینی دور می‌کنند، به شرطی که مسئولان ما به فکر معلولان باشند.

 این شرکت‌کننده با بیان اینکه امکانات در شهرهای کوچک بسیار کم است و نیازمند توجه مسئولان هستیم، گفت: معلولان از لحاظ رفت‌وآمد و هزینه‌های مرتبط، با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند. ما نیاز داریم که تشویقی و مستمری بهتری بگیریم تا دلگرم شویم، وام و یا هزینه‌ای برای ما در نظر بگیرند تا بتوانیم شغل خوبی برای آینده داشته باشیم.

اکثر معابر امکان تردد برای معلولان را  ندارد

دختری حدودا ۲۵ ساله که روی ویلچر خود نشسته و هم‌تیمی‌هایش را تشویق می‌کرد از دیگر  شرکت‌کنندگان بود  که گفتگو را با او ادامه دادیم.

این دختر جوان مشهدی که با دست‌های ظریف خود، چرخ‌های زمخت ویلچر را برای جابه‌جایی‌اش تکان می‌داد، در گفت‌وگو با ایسنا گفت: من یکی از شرکت‌کنندگان در مسابقات بومی محلی در رشته دال‌پلان هستم. معلولیت من از ناحیه پا و آسیب نخاعی است که توانایی راه رفتن ندارم.

وی افزود: از نظر من شرایط جامعه برای امثال من که مجبور به استفاده از ویلچر هستیم، اصلا مناسب نیست. اکثر معابر امکان تردد ندارد و برای حضور معلولان در جامعه، نیاز به پیشرفت زیادی است.

 این شرکت‌کننده خاطرنشان کرد: من به‌عنوان دانشجوی پزشکی برای حضور در بیمارستان با مشکلات زیادی روبه‌رو هستم و نمی‌توانم به تنهایی کارهایم را انجام دهم. از مسئولان توقع دارم مناسب‌سازی برای معلولان انجام شود تا به‌راحتی بتوانیم در جامعه حضور پیدا کنیم.

در رسانه| شور و نشاط معلولان در مسابقات بازی‌های بومی محلی در مشهد

مسابقات فرصت خوبی برای رقابت در عین رفاقت معلولان است

بر روی سکوها، به سمت دختری جوان که به سختی در حال کار با تلفن‌همراه خود بود، رفتیم. آنچه از ظاهر پیدا بود، مشکل بینایی داشت.

یاسمین یعقوبی؛ ۱۹ ساله، متولد تربت‌جام و ساکن در مشهد با معلولیت نابینایی گفت: من در حد تشخیص رنگ بینایی محدود دارم. اولین بار است که از طرف بهزیستی در این مسابقات شرکت می‌کنم و از نظرم خیلی خوب است که فضایی برای رقابت معلولین ایجاد شد تا در کنار هم در عین رفاقت به رقابت بپردازند.

وی در رابطه با مشکلات معلولیت خود افزود: مشکلات فراوانی وجود دارد، از رفت‌وآمد گرفته تا انجام فعالیت‌های شخصی خود، اما من به همنوعان خود می‌گویم دست از تلاش کردن برندارند. هیچ چیزی محدودیت ندارد، تا می‌توانید تلاش کنید تا به آنچه که می‌خواهید برسید.

این شرکت‌کننده گفت: شاید نتوانیم خیلی موارد را تجربه کنیم، اما نباید خود را از لذت‌های موجود محروم کنیم. جامعه برای بینا، نابینا، شنوا یا ناشنوا خطرات خاص  خود را دارد و باید خانواده‌ها این را بپذیرند و معلولان را محدود نکنند.

بیشتر معلولان ذهنی و جسمی به دلیل مشکلات خانه‌نشین هستند

در ادامه مختاری تسهیل‌گر شهرستان سبزوار  در گفت‌وگو با ایسنا گفت: ما اکنون در برنامه‌های بومی محلی استان خراسان رضوی در شهر مشهد شرکت کرده‌ایم. این مسابقات را قبلا در سطح شهرستانی در سبزوار برگزار کردیم و افراد برتر به مرحله استانی راه پیدا کردند.

وی افزود: هدف از این مسابقات ایجاد نشاط و شادی بین معلولان است. بخاطر مشکلاتی که برای معلولان ذهنی و جسمی وجود دارد، بیشتر آن‌ها خانه‌نشین هستند. این قبیل برنامه‌ها سه سال درسطح استان و به منظور حضور آن‌ها دراجتماع برگزار شد که باعث شادابی و نشاط بین شرکت‌کنندگان شده است.

مختاری در ادامه با بیان اینکه برگزاری این مسابقات و برنامه‌ها خیلی خوب و مفید است به گوشه‌ای از مشکلات معلولان در شهرستان‌ها پرداخت و نبود امکانات کافی برای استفاده‌ی افراد معلول ازسالن‌ها، اماکن ورزشی و وسایل ورزشی متناسب با توانایی آن‌ها و ... را از جمله مشکلات معلولان در شهرستان‌ها ذکر کرده و تأکید کرد: امیدواریم این موارد  مورد توجه مسئولین قرار بگیرد.

در رسانه| شور و نشاط معلولان در مسابقات بازی‌های بومی محلی در مشهد

خراسان رضوی در زمینه برگزاری برنامه‌های بومی و محلی  پیشتاز است

در پایان، غلامرضا حریری مسئول اجرایی هیئت روستایی و بازی‌های بومی محلی خراسان رضوی اظهار کرد: مسابقاتی که برگزار شد برای افراد دارای معلولیت بسیار خوب بود. ابتدا این مسابقات در سطح شهرستان‌ها برگزار شد و افراد منتخب به مرحله استانی راه پیدا کردند که پس از برگزاری مرحله استانی افراد برتر به مرحله‌ی کشوری اعزام می‌شوند.

وی عنوان کرد: در زمینه‌ی برگزاری برنامه‌های بومی محلی جهت ایجاد نشاط در معلولان، خراسان رضوی پیشتاز است و قرار بر این است که در این زمینه در سطح کشور از خراسان رضوی الگوبرداری انجام شود.

انتهای پیام

کد خبر 116899

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد